Gezondheid‎ > ‎

Afweersysteem volwassenen

Geplaatst 9 jun. 2011 12:54 door Tietsy Kazemier   [ 20 dec. 2017 06:35 bijgewerkt ]
Het is belangrijk dat onze weerstand goed in vorm blijft om snel te reageren op afbraak, ziekte te voorkomen en aan te kunnen. In deze tijd van 'moderne ontwikkeling' is het erg moeilijk!
Er wordt veel gepraat over het afweersysteem, immuunsysteem of weerstand ( snelle reactie op ziekteverwekkers) wat houdt dat allemaal in. En hoe en wat kunt je er zelf aan bijdragen.

Dit is geen eenvoudig onderwerp er zijn veel onzekerheden op dit gebied.
Wij kunnen opmerkzaam zijn op: krijg je voldoende rust en ontspanning, dat geldt voor ieder persoon anders en hangt af van het temperament (aard van de persoon). Daardoor heeft iedereen andere behoeften om zich te ontspannen.......en dat weet je zelf het beste.
We zijn ver afgeraakt van onze eigen gevoelens die we als kind bij ons hadden. Mensen die in wat mindere luxe opgroeien zoals in het 'Oostblok' hebben minder problemen wat de gezondheid betreft.
We moeten zus en zo, dan zal het beter gaan, advies genoeg maar als het er op aan komt weet men niet hoe en wat......om zich gezonder en daardoor ook gelukkiger te voelen.
Om terug te gaan naar de intuïtieve behoefte die ook de inlandse mensen nog uitstekend kunnen onderkennen hebben we toch iets wat we aan kunnen spreken in ons zelf......Samen met ons gezond verstand gaan we in de goede richting.

Net als bij het afweersysteem van kleine kinderen.
Sommige voedingstoffen kunnen het immuunsysteem beter laten functioneren.
Door meer volkorenproducten te eten zullen de te korten zoals de B vitaminen, calcium, chroom en zink aangevuld worden. Deze stoffen spelen een belangrijke rol in het functioneren van de bescherming.
Voor de vertering van geraffineerde voeding zijn extra vitaminen en mineralen nodig die worden onttrokken aan het lichaam. Terwijl het lichaam schreeuwt om ondersteuning! Niet om onttrekking van die ondersteunende middelen. Gebruik liever geen geraffineerde producten zoals witte suiker en wittte bloem maar in plaats hiervan rietsuiker, honing en volkoren producten waar de vitale delen niet uitgehaald zijn.
Als het nodig is om voedingssupplementen te gebruiken stop dan van tijd tot tijd een week of 6 en ga dan verder, dat is beter voor de opname.
Door steeds producten te eten die veel 'vuile stoffen' bevatten gaat ons afweersysteem stapje voor stapje terug en na een tijd is het te veel en worden we ziek.
We zien de aftakeling gebeuren bij de bijen....hele bijenvolken sterven mede door te weinig weerstand.

We moeten daarom buffers inbouwen, eet gevarieerd, kies groente en fruit van het seizoen en zo vers en fris mogelijk.  Het geeft geen garantie wanneer je allerlei aanbevolen keurmerken koopt, alleen als je de groente en fruit zelf verbouwd weet je wat er mee gebeurt is en dan nog, doe het op een verantwoorde manier.
Een groot nadeel is dat we niet weten waar ons voedsel geproduceerd wordt, daar hebben we geen grip op en moeten we vertrouwen op de 'Voedsel en Waren wet' maar die worden ingehaald door de feiten van deze snel wisselende en veranderende producten wat ze maar nauwelijks bij kunnen houden.
Gebruik zo weinig mogelijk de magnetron voor het verwarmen en bereiden van voeding!

Het is belangrijk dat je voldoende vitamine D binnen krijgt om ziekten te voorkomen. Vitamine D komt o.a. voor in ei, vette zoutwatervis en melk en melk producten.
Wanneer je weinig vlees eet of helemaal niet, gebruik dan meer en regelmatig peulproducten zoals erwten en bonen.
Zorg voor voldoende slaap daardoor wordt het immuunsysteem opgeladen.
Breng regelmaat aan in je levenspatroon, de juiste verhoudingen, voldoende arbeid en rust.
Gebruik minder zout, als vervanging kun je kruiden gebruiken.
Drink groene of rooibos thee, om een goede stofwisseling te stimuleren. Het is beter om niet steeds thee te drinken zwarte, groene of rooibos. 3 koppen is al goed. Niet te veel Honing valt hier ook onder. 
Dit in verband met (Pa's) plantengifstoffen  Pyrrolizidine Alko"iden
Let ook op schimmelgifstoffen op of in het eten van b.v. jam, appelmoes en harde kaas. 
Let op bestrijdingsmiddelen. Organofosforverbindingen te veel is gevaarlijk (stapelen zich in het lichaam).
Kijk eens op: https://www.duurzaamthuis.nl/weet-wat-je-eet-hoe-giftig-is-plastic

De lever is erg gevoelig, ontlast het door weinig te roken en vermijd te veel alcohol en stress.
Knoflook, uien, haver, prei en sjalotten zijn goed om die regelmatig in de voeding te verwerken.
Zorg voor voldoende beweging en zuurstof, adem het liefst door de neus dan wordt de lucht gefilterd en blijven de vuile stoffen kleven in het slijm van de neus, snuit regelmatig je neus.

Druiven zijn bijzonder!
Die bevat eigenschappen voor onze voeding die gezondmakend en opbeurend zijn. Het liefst net als andere groenten en fruit wat rijp is in het juiste seizoen.


Een veel gestelde vraag: hoe krijg ik toch zo vaak blaasontsteking?

Komt vaker voor bij vrouwen minder bij mannen.
Een goede tip kan zijn: kleed je warmer b.v. over je slip een wollen of een ander warmhoudend broekje.
Meestal is dit al voldoende!
Neem 3x per week of vaker als dit nodig is een zitbad met een temperatuur die iets hoger is als je lichaamstemperatuur. Gebruik hier in eventueel kruiden of zeezout maar alleen water is soms al voldoende.
Gebruik het zitbad het liefst voor het slapen zo dat het lichaam niet weer afkoelen kan.

Comments